Тема розділу: «Образ майбутнього в літературі» Р.Шеклі «Запах думки». Урок№1.



Тема розділу: «Образ майбутнього в літературі»
Р.Шеклі «Запах думки». Урок№1.

Тема уроку: Утвердження сили людської думки в оповіданні Р.Шеклі «Запах думки».
Мета уроку: познайомити з життям і творчістю американського письменника-фантаста Р.Шеклі, з поняттям наукова фантастика;
розвивати навички зв’язного образного мовлення, аналізу художнього тексту та інтерпретації; формувати прагнення цілеспрямовано іти до мети.
Література та обладнання: Р.Шеклі «Запах думки»; портрет Р.Шеклі;іл-ії м.Нью-Йорк,о.Ібіца, м.Києва; схема-тлумачення «Наукова фантастика»; назви оповідань: «Запах думки», «Демони», «Полювання», «Ритуал», «Необхідна річ»; іл-ія до оповідання «Запах думки»(зображення пантери), іл-ія до повісті Р.Кіплінга «Мауглі».
Тип уроку: Комбінований
Хід уроку
                                                                            Мені не потрібна вічність,
                                                                                    Мені достатньо миті.
                                                                                                     Р.Шеклі
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1.     Перевірка домашнього завдання
(Твір-мініатюра « Майбутнє, яким хочу його бачити я.»)
2.     Ви створили реальний світ? А який?
3.     Дайте визначення поняття «фантастика».
(Фантастика — жанр художніх творів, в якому за допомогою додавання вигаданих, уявних елементів створюється світ, відмінний від сьогоденного, реального. Основною ознакою фантастики є наявність у творі фантастичного допущення — фактора, який не зустрічається або неможливий в реальному світі.)
        4. Назвіть письменників – фантастів.
III. Вивчення нового матеріалу   
     1. Слово вчителя
--- Зверніть увагу на епіграф: « Мені не потрібна вічність, мені достатньо миті». Як ви розумієте ці слова?
-  Належать вони відомому американському письменнику-фантасту, нашому сучаснику Р. Шеклі, портрет якого ви бачите в центрі «Ілюстративного калейдоскопу».
     2. Повідомлення теми і мети уроку
     3. Робота з «Ілюстративним калейдоскопом»:
(В центрі портрет Р.Шеклі, навколо нього іл-ії м. Нью-Йорка, о.Ібіца(Іспанія), м. Києва та назви оповідань: «Запах думки», «Демони», «Полювання», «Ритуал». «Необхідна річ»).
 - Сьогодні у нас з вами 1-ий урок за творчістю відомого американського письменника-фантаста Р. Шеклі. Перед вами портрет Р.Шеклі. Що ви можете сказати про цю людину? ( вже немолодий (прожив 77 років), в окулярах, з посмішкою на обличчі, спостережливий та уважний)
- Навколо портрета – три місця, де Р.Шеклі відчував себе щасливим.
      Місто Нью-Йорк. Тут він народився в 1928 році(запис у зошит), тут в 60-і роки XX ст. він надрукував свої фантастичні оповідання, які прославили його ім’я, принесли матеріальний статок.Серед них – «Запах думки», «Демони», «Полювання», «Ритуал», «Необхідна річ»(запис у зошит під заголовком «Найвідоміші оповідання»)та інші.
      Острів Ібіца, що розташований у Європі, в Іспанії.Тут Шеклі прожив не один рік, створив повісті, деякі романи, відчував себе кожної миті щасливим на морському узбережжі.
     Місто Київ.До нас в Україну Р. Шеклі приїздив у 2005 р. на літературне зібрання письменників- фантастів за запрошенням. В Україні Шеклі відчував себе щасливим,бо його шанували більше, ніж на батьківщині в Америці.В нього була думка оселитись в Криму на березі Чорного моря. Але ця мрія не здійснилась. Раптово письменник тяжко захворів, українські шанувальники його творчості зібрали кошти, щоб тяжкохворий Р.Шеклі повернувся лікуватись додому в Америку.Та після складної операції письменника не стало. Він пішов з життя у грудні 2005р., залишивши після себе силу-силенну фантастичних оповідань, повістей, романів, сценаріїв до фільмів і, навіть, сценаріїв до комп’ютерних ігор.
           4. Первинне розуміння тексту
-         Які почуття переповнювали вас, коли ви читали оповідання Р.Шеклі «Запах думки»?
-         Чи сподобався твір? Чому?
-         Що ви можете сказати про назву оповідання?
-         У чому незвичність цієї назви? (Думка не має запаху).
-         Яка думка, на ваш погляд, буде слушною: оповідання Р.Шеклі «Запах думки» є казковим чи фантастичним? Чому? (Назва твору фокусує увагу на неіснуючому в природі явищі, що надає твору фантастичного забарвлення).
           5. Робота з літературним поняттям наукова фантастика за схемою-тлумаченням:

Наукова фантастика
 
досліджуються  прогнозуються
 
наслідки
 
наукової думки
 
   для життя людини

(Запис у зошит словесного пояснення: наукова фантастика – це література, в якій досліджуються, прогнозуються наслідки наукової думки для життя людини.)
           6. Бесіда за змістом оповідання Р.Шеклі «Запах думки»
-         Хто головний герой оповідання «Запах думки»?
-         Професія Лероя Кліві? (Міжзоряний поштар)
-         У яку критичну ситуацію він потрапив? (Зламався пошто літ – 243).
-         Яке рішення прийняв Кліві? (Сідати на першій кисневій планеті). Це його врятувало?
-         Отже,  Лерой Кліві завдяки силі своєї думки зумів врятувати собі життя.Цей важливий висновок давайте занесемо у схему, назва якої відповідає ключовому поняттю теми нашого уроку: «Сила думки».Уособленням сили думки в оповіданні є головний герой Лерой Кліві. Надалі важливі висновки теж будемо заносити до ціє  схеми.
-         Якою герой побачив планету З-М-22?(Відповідь зачитайте).
-         Чи схожа вона на Землю? Чому?(Вкажіть художні деталі).
-         Чи можна планету З-М-22 назвати обмеженим простором для Кліві? Чому?
-         Чому герой перебував у блаженному стані? («…цілком відокремився від власного тіла. Лише чистий розум витає в повітрі. Усі клопоти, переживання зосталися в тому тлінному тілі; сам же Лірой — вільний»)
-         В свій чи чужий світ потрапив герой? (Чужий). (Схема). Чому? (Виник конфлікт: Кліві – неземна цивілізація) (Світ людини – світ тварин )
- Що ж було фантастичним для Кліві на цій планеті?(Відповіді підтвердіть рядками з тексту).( Він роздивився довкола й побачив невеличке звірятко, що пробігало неподалік. Розміром воно було як білочка, тільки з кошлатим зеленим хутром. Коли воно наблизилось. Лірой уздрів, що у звіряти немає ні очей, ні вух. Це його не здивувало. Навпаки, чомусь здалося, що саме так тваринка й має виглядати. А чому, до біса, у білки повинні бути очі та вуха? Краще б білочкам не бачити тортур і страждань, якими сповнений цей світ, і не чути зойків болю...)
-         Що Кліві здивувало в поведінці білки та вовка? («сліпий полює на сліпого»)
-         Яким же чином звірі полювали один на одного?
-         Що таке телепатія? (Властивість передачі думок без допомоги фізичних органів чуття).
-         Хто для Кліві був найбільш небезпечним? Якою він побачив пантеру?(Відповідь зачитайте).
-         Давайте прослідкуємо послідовно у тексті, крок за кроком, які шляхи порятунку завдяки силі своєї думки обрав Лерой Кліві.(Всі результати текстового дослідження заносяться у схему «Сила думки»).
-         Яка саме думка остаточно врятувала Лероя Кліві від ворогів, а отже і від смерті?
     (Останній запис до схеми «Сила думки»).
  
Сила думки
(Лерой Кліві)
сів на З-М-22
                                                                           
не думати про пантеру
думати про інше                                                                                     
уявити себе самицею пантери
його не існує
I
пантера
I
змія
I
птах у небі
I
уявити себе кущем
               
               уявити себе трупом
              
                 уявити себе смолоскипом
- А  які якості  допомагають вижити Кліві?
(Йому допомагають такі якості, як: 
 -врівноваженість і спокій (він не розгубився , коли побачив . що корабель потрапив в аварійне становище),
- дисциплінованість
(Покидаючи зореліт, не забуває про сумку з поштою, яку не кидає навіть тоді, коли знаходиться в небезпечних ситуаціях),
-Мужність і витримка
(Намагається опанувати свої думки і не панікувати.),
цілеспрямованість,
(Старається зрозуміти закон виживання на незнайомій планеті. «Боровся з планетою за її правилами і переміг»)


               7.   Презентація творчої роботи (іл-ія пантери):
-         Один з учнів отримав випереджальне творче завдання: після знайомства із змістом оповідання Р.Шеклі «Запах думки» намалювати пантеру такою, якою він її уявляє.Слово автору ілюстрації...
(Прогнозований текст презентації: «На ілюстрації я зобразив пантеру такою, якою вона описана в оповіданні:жовто-бурого кольору, без вух, без очей. Стоїть на пагорбі, поряд висока трава. В тексті пантера зображена злою,жорстокою, хоче загризти Кліві, тому в неї вишкірені зуби.)
8. Робота з ілюстрацією до книги Р.Кіплінга «Мауглі»:
-         А ця ілюстрація знайома? Хто зображений?
-         Дійсно, це ілюстрація до казкової повісті англійського письменника XIX ст.  Р. Кіплінга «Мауглі». Одним із персонажів цього твору є пантера Багіра. Але ця пантера навпаки захищала головного героя, хлопчика на ім'я Мауглі, від усіх небезпек. Вона була дуже доброю по відношенню до Мауглі, бо любила його.
     В оповіданні Р.Шеклі «Запах думки» саме смолоскип, тобто вогонь, врятував Кліві      життя, так само і в повісті Р. Кіплінга «Мауглі» герой рятує собі життя з допомогою            Червоної квітки, тобто вогню. Як бачимо, світова література багата на паралелі.
Вогонь у творі «Запах думки» має символічне значення. Сила вогню, здатна все змітати на своєму шляху, символізує силу людського розуму. Надзвичайні обставини виявляють в людині можливості, про які вона і не здогадується. За допомогою лише сили думки герой перемагає чужу планету. Справжній гімн людині і її розуму.
- Символом чого є тварини? (Звірі, що живуть на невідомій планеті, майже нічим не відрізняються від звичайних. І тому в цьому ми бачимо алегорію цих образів. Образи хижаків – це не що інше як уособлення небезпек сучасності, що підстерігають людину: алкоголізм, наркоманія, небезпечні ігри та інше. І якщо думки матеріалізуються, то чи повинна людина думати про це? Чи не слід пам’ятати, що думка має запах?
         Ми вважаємо, що автор тому і змушує свого героя робити непосильні спроби - думати про щось інше, показуючи , як це важко і майже неможливо. І якщо ти уже потрапив у лещата цих думок, то ти повинен зробити все, щоб виплутатись і перемогти. А тому цей твір для кого захоплююча історія, а для кого повчальна притча про можливості людського розуму і про необхідності його використовувати на всі сто відсотків.



ΙV.Заключна частина.
1.Підсумок уроку:
-         Аналітична робота над оповіданням Р.Шеклі «Запах думки» дає нам можливість зрозуміти авторську позицію, відображену у змісті твору «... завдяки своєму розуму  й умінню пристосовуватися людина була завжди і скрізь царем природи...».
          Недарма сам Р.Шеклі говорить, що «мені не потрібна вічність, мені достатньо          миті», так само Лерою Кліві достатньо було миті, щоб силою думки, пройшовши всі етапи, відмічені в схемі «Сила думки», випробування обмеженого простору планети
З-М-22, врятувати собі життя, що є найбільшою цінністю кожної людини.
    Отже і ви, діти, цінуйте своє життя, дорожіть ним та будьте такими наполегливими у досягненні своєї мети, як герой оповідання Р.Шеклі «Запах думки» Лерой Кліві.
2.Домашнє завдання: всім – вивчити, що таке наукова фантастика; група Б – виписати елементи наукової фантастики з тексту оповідання       «Запах думки»; група А – скласти схему-характеристику Кліві. 

1 коментар: