Лотоси залишилися байдужими Втілення ідеї моральної справедливості у новелі Рюноске Акутагави «Павутинка»



Лотоси залишилися байдужими
Втілення ідеї моральної справедливості
у новелі Рюноске Акутагави «Павутинка»
Мета: ознайомити учнів з творчістю Рюноске Акутагави шляхом аналізу його твору «Павутинка» і на його основі формувати аналітико-інтерпретаційні компетентності школярів; закріплювати літературознавчі терміни, Формувати провідну  думку про вищу моральну справедливість як плату за свої вчинки; розвивати емоційний інтелект; виховувати читацьку культуру.
«Людина по-справжньому стає людиною    тільки в момент прийняття рішення».
Тілліх П.
«Идти на небо по ступеням добрих дел –
Вот жизни смысл и наш земной удел»
                                   Єлізавета  Рєзнікова
Хід уроку
1.      Оганізаційно – мотиваційна частина.
-        Мені запам’ятався цікавий вислів: «Шукай друзів, розмова з якими варта була би читання хорошої книги, і книг, читання яких варте було би розмови з філософом». І сьогодні в нас саме така книга – книга, яка здатна схвилювати, заставити задуматися  і осмислити сенс життя взагалі. Це новела  японського письменника, що жив у кінці 19 - на початку 20 ст., Рюноске Акутагави «Павутинка».
Слайд № 1,2 – портрет Акутагави з датами життя і смерті письменника.
2.Повідомлення теми, завдання уроку.
         Слайд №3 -   «Лотоси залишилися байдужими»
Втілення ідеї моральної справедливості у новелі Рюноске Акутагави «Павутинка»
- Наше завдання: зрозуміти, який насправді зміст криється у такому невеликому тексті і заради чого його варто прочитати.
3. Аналітико-інтерпретаційна діяльність над новелою «Павутинка».
1) Етап передрозуміння.
- Все зрозуміло вам у новелі? А чого не зрозуміли?
- Які запитання виникли?
2) Словникова робота .
Слайд №4.
(Голкова гора – згідно з японською міфологією, гора в пеклі.
Ріка Сандзу - згідно з японською міфологією, ріка, яку переходять грішники, до того,як потрапити до пекла.
Будда – буквально «осяяний». Стан Будди - вищий стан святості. Будда не був богом, він був людиною. Вивчав філософію і шукав остаточну істину. Справжнє ім’я його -Сіддхартха Гаутамі, жив приблизно у 567-488 роках до н.е. Проповідував учення про спасіння.
Р і -  міра довжини, дорівнює 3,9 км.)
3) Аналіз новели.
-  Де і коли відбуваються події, змальовані у творі? ( У раю, вранці, біля лотосового ставу, крізь товщу води якого видно підземне царство, де є Голкова гора, Озеро крові, ріка Сандзу. Продовжуються в своєрідному порталі – Кандата піднімається по павутинці, падає в пекло. І закінчуються в раю, коли наближається полуднева пора).
- Чи можна точніше визначити час? Чому? ( Нема рівня стану цивілізації. А все – таки час приблизно після 488 р. до н. е., тобто після завершення земного шляху Будди –і до сьогодення).
-   Що дізналися про Буду із тексту? (Зачитати цитати).
«Будда зупинився в роздумах». «Будда пригадав, що розбійник Кандата подарував одного разу життя павучкові, і захотів, якщо це можливо, спасти грішника за одну лише цю добру справу». «На щастя, на очі потрапив павучок,..». «Обережно взяв у руки найтоншу павутинку й опустив її кінець у воду між перлинно - білими лотосами». «Стоячи на березі лотосового ставу, Будда бачив усе, що сталося…». «…Із засмученим лицем продовжив свою прогулянку».
- Як ці слова характеризують Будду?
- Зверніть увагу на слова: «якщо це можливо». Чому, на вашу думку, вони є в тексті?
(В буддизмі, а це релігійно - філософське вчення, що виникло в Стародавній Індії в 6-5 ст. до н.е., є вчення про 6 локів (як рівнів існування , починаючи з раю і аж до пекла, де сказано, що грішникам із 6 локи допомогти практично неможливо. Єдиний шлях – вони самі можуть своїми поступками і покірливістю спастись).
- Чому Будда вирішив допомогти Кандаті? Чому не комусь іншому?
( Випадково: «трапилось так». Така авторська воля – спробувати допомогти Кандаті і показати, що і для нього можливе спасіння ). 
- Отже, Будда дає шанс кожному, незалежно від того, хто скільки грішив? Чому? ( На відміну від християнства, у буддизмі муки не вічні, завжди є можливість припинити страждання)
- А тепер скажіть, коли це можливо? (Коли людина покається і смиренністю це доведе).
- За які гріхи Кандата опинився у пеклі? («Він учинив багато злочинів: убивав, грабував, підпалював»).
- А хіба так буває, щоб людина тільки грішила? Які добрі справи є на його  рахунку? ( Тільки одна: не задавив павучка у лісі, хоч уже приготувався це зробити. Є і пояснення цього вчинку самим Кандатою: « Ні, він хоч і маленький, а, що не кажи, живе створіння. Шкода вбивати його даремно»).
- Як ми називаємо вчинки, де проглядається співчуття, розуміння інших? (Гуманними, що означає по – справжньому людськими).
- Зверніть увагу на епіграф: « Людина по – справжньому стає людиною тільки в момент прийняття рішення». Як можна розцінити дії і Будди, і Кандати з цієї точки зору? (Рішення Будди завжди гуманні, він прагне до досконалості і в людях вміє побачити їх кращі риси. Кандата знає, що таке добрі вчинки, але випадок із павучком – єдина справа, за яку його можна назвати людиною).
- А як у тексті говориться про Кандату І чому так? ( Порівнюється із здихаючою жабою, бо він , як і всі інші «злочинні душі, кинуті після багатьох мук у самісінькі глибини підземного царства», що не знаходили сили стогнати і плакати, були огидними, як, в принципі, і їх дії в земному житті. А ще тому, що справжня краса людини –в душі, в добрих  справах, а лиходії – бридкі, як жаби).
 - Яке спасіння пропонує Будда Кандаті? (Павутинку райського павучка).
 - Чому – павутинку, причому найтоншу? (Мабуть, аналогія з доброю справою Кандати, яка ще й єдина, або - як соломинку в українському фольклорі: «Утопаючий за соломинку хватається».  Тобто, пропонується не просте спасіння, а надія на порятунок, віра в можливість спасіння і випробовування героя).
- Коли Кандата отримав надію на спасіння? ( Коли підвів голову і почав углядатися в темряву, що нависла над Озером крові, тобто, коли поглядом звернувся до високого – до неба, шукаючи там надію).
- В чому особливість цієї павутинки? (З’єднує  світи - рай і пекло, інакше - гіперпростір, вона здатна витримати неймовірну вагу – Кандату і тисячі грішників).
       Слайд 5.    (Павутина)
1.                Павутина - символ сходження: гора, драбина, дерево, хрест, ліана.
2.                Нитка, якою Великий Ткач або Велика Мати зв’язують чи прив’язують людей до павутини життя (минуле, теперішнє, майбутнє).
3.                Спіраль - творіння і розвиток.
4.                Символ людської тлінності.
- Чи змінився Кандата? Чи є його погляд вверх дійсно пошуком високого, світлого? Доведіть текстом.(Не змінився. Про це свідчать його мова, спосіб мислення, дії).
- Як схематично можна зобразити світ новели? (Побудова схеми. Після побудови  - демонстрація слайду 6.
Слайд 6
(Модель світу у новелі Рюноске Акутагави «Павутинка»)
         - У цій схемі є кілька неточностей. Знайдіть їх. (Колір лотосів – перлинно-білий, а в схемі є жовті і рожеві; Кандата в пеклі один, а в тексті грішників багато).
- Кандата не зміг покинути підземне царство, не використав можливість спасіння. Чому його шлях обірвався на середині? (Погляд  Кандати вниз – закричав, щоби грішники злізли з ЙОГО павутинки, проявив егоїзм. Тобто, Кандата не змінився, він не той, кого можна спасти).
- А чому павутинка обірвалася не там, де за неї чіплялися багато тисяч грішників, а там, де за неї вчепився Кандата? (Павутинка – срібна. А срібло – благородний метал, темніє від великої кількості негативних емоцій і поступків. Темніє – значить, псується, тому сам Кандата винен у тому, що повернувся в пекло).
- Де знаходиться середина шляху від пекла до неба і чому саме туди зміг добратися Кандата? (Він повернувся Туди, звідки починався його шлях).
- Як  Будда сприйняв все, що відбулося в глибині Лотосового ставу? Чому не врятував, як подав надію? (Ймовірно, він знав, що так станеться, але його серце, на відміну від серця Кандати, вміло співчувати. І ще спасти можна тоді, коли це призведе до добра. А просте милосердя – не кращий вихід). 
- Цей твір – новела. Яка головна особливість новели? (Неочікуваний фінал).
- А фінал твору дійсно неочікуваний?  До якого жанру можна ще віднести текст? (Притча – є повчальний висновок).
- Зверніть увагу на побудову тексту. Яку особливість помітили? (Текст має 3 частини (триєдинство?), 1 і 3  розповідають про Будду і про рай, 2 - про Кандату і про пекло. Використано прийом обрамлення).
- Чому так побудовано текст? Це має якесь додаткове значення? (Ідея торжество добра і справедливості втілена в архітектоніці твору також).
- На початку твору біля ніг Будди стеляться лотоси, в кінці  вони також є. Це випадково, чи має якесь значення?
Слайд 7. Символ лотоса

Творчої сили
Чистоти
Чудесного народження
Духовного просвітлення
Співчуття
Смерті і воскресіння).

-Лотос насамперед є символом світового дерева, що зв’язує 3 рівні світобудови,оскільки його корінь знаходиться в намулі, стебло – у воді, а листя і квіти – зернені до неба.
- То чому «лотоси залишилися байдужими»? (У них корені – у пеклі(???), тому їм істина про неможливість спасіння Кандати була відома давно).
- Чи завжди лотоси залишаються байдужими? (Ні, вони стеляться біля ніг Будди, розливаючи  «незбагненно солодкі пахощі», А в кінці твору –«невимовно солодкі пахощі». Отже, вони – як вищі судді).
- Чи можна говорити про те, що лотоси – також герої новели? (Ні, але вони важливі для кращого розуміння тексту. Знаючи символіку лотоса, краще розумієш, чому героям уготовано саме таке майбутнє: Будда стверджує свою високу моральність, а Кандата – не переродився, не здатний до співчуття, для нього важливим є тільки те, що йде йому на користь, тобто, він егоїст).
 - Рюноске Акутагава був учнем відомого японського письменника Нацуме Совекі. Тому в навелах Акутагави, як і в творах його учителя,показано егоїзм як гостру проблему в цілому в суспільстві, як «державний егоїзм Японії».
4. Етап рефлексії.
- Яка головна думка твору? ( Кожен повинен відповідати за свої вчинки. Існує вища справедливість, і за все прийде розплата).
- Що нового ви дізналися на уроці?
- Чи на всі запитання, які у вас виникли, ви отримали відповіді?
- Закінчити урок хочу словами Єлизавети  Рєзникової:
 «Идти на небо по ступеням добрих дел –
Вот жизни смысл и наш земной удел»
Слайд 8.  Домашнє завдання:
1) Вищий рівень: написати твір-мініатюру «Сенс назви новели Рюноске Акутагави «Павутинка».
2) Середній і достатній рівні – скласти порівняльну характеристику Будди і Кандати.
3) За бажанням – проілюструвати новелу Акутагави «Павутинка»

Немає коментарів:

Дописати коментар