Україна останнім часом орієнтується на європейську та світову
спільноту, а її освіта на Європейський і світовий освітній простір. Як
наслідок цього, наша держава чим далі більше орієнтується на освітні
стандарти, країн учасниць Болонського процесу. Саме зараз ми входимо до
Європейського співтовариства, а не навпаки, тому українська освіта
повинна враховувати європейські вимоги, стандарти і тенденції, зокрема –
прагнення до технологізації освітнього процесу, в тому числі до
використання інноваційних педагогічних технологій.
Дослідженню різних аспектів проблеми технологізації освітнього
процесу, в т.ч. використання інноваційних педагогічних технологій
досліджується як за кордоном (Л. Андерсон, Дж. Блок, Б. Блум, Р.
Мейджер, А. Скетчер), так і в Україні (Н. Волошина, О. Ісаєва, В.
Кізенко, Ю. Ковбасенко, А. Сітченко). Разом з тим, питання підвищення
ефективності застосування інноваційних педагогічних технологій під час
викладання предметів літературного циклу, потребують подальшої наукової
розробки та апробації.
Методика викладання зарубіжної літератури у школі розглядається
різними вченими-методистами по-різному. Перші розглядають її як
прикладне літературознавство, інші – як мистецтво вчити, і треті –
намагаються знайти в методиці поради, що допоможуть правильно
організувати та провести урок з зарубіжної літератури.
Використовуючи інноваційні педагогічні технології в процесі
вивчення літератури сучасна дослідниця Ю. Ковбасенко вважає, що «…
важливо постійно дбати про те, щоб учні не лише вивчали окремо взяті
теми і розділи будь-якої навчальної дисципліни, а й набували під час
їхнього опанування надпредметних, ключових компетентностей», які можуть
їм знадобиться в майбутній педагогічній діяльності.
Вивчення курсу зарубіжної літератури у навчальних закладах
передбачає формування широкої читацької компетенції молодих поколінь,
яка базується на знаннях і уміннях пізнавального і творчого типу,
соціальних навичках, світоглядних переконаннях тощо, розвиток їхніх
духовно-ціннісних орієнтацій та естетичних потреб, виховання
особистості, здатної цінувати явища класичної й сучасної культури. Це
дозволяє сприяти формуванню в учнів уявлень про єдність світового
літературного, культурного й цивілізаційного процесу.
Мета нашої роботи – визначити перспективні шляхи спрямовані на
упровадження інноваційних методів навчання на заняттях з зарубіжної
літератури у вищих навчальних закладах, враховуючи основні стандарти
Болонського процесу.
Серед інноваційних педагогічних технологій важливо виділити
інтерактивне навчання, використання інтернетних і комп’ютерних
технологій та дослідницьку діяльність студентів.
Перед сучасними вчителями літератури постає питання про те, яким
повинен бути сучасний урок літератури. Так, наприклад, О. М. Куцевол,
вважає, що сучасний урок зарубіжної літератури повинен бути нешаблонним,
недогматичним – таким, що грунтується на співтворчості вчителя та
учнів. Сучасна школа має рішуче відмовитися від стереотипів, тиражування
одинакових „стандартних” уроків, під час яких нівелюються
індивідуально-творчі здібності словесника та його вихованців.
Риси до сучасного уроку дослідниця пропонує сформулювати так:
Дух творчих пошуків, широке залучення учнів до навчального процесу;
Науковість;
Емоційність;
Раціональне використання методів і прийомів;
Застосування інноваційних технологій;
Урахування специфіки інонаціонального та іномовного твору, котрий подається у перекладі;
Особисто зорієнтоване навчання учнів.
Відомий в Україні методист Н. Волошина стверджує, що урок
літератури сьогодні – це витвір мистецтва, в якому присутні і краса, і
натхнення думки, і радість пошуків, створені спільними зусиллями учня і
вчителя. Отже, ми бачимо, що сучасний урок літератури – це засіб
формування соціально компетентної особистості учня, здатної оцінювати
явища класичного та сучасного мистецтва. Головною умовою ефективності
сучаного уроку є використання таких методичних підходів, які
передбачають позицію учня як активного співтворця уроку. Таким чином,
сучасний урок літератури вимагає переосмислення пріоритету певних
методів, прийомів та видів навчальної діяльності. Тому закономірно, що
перевага останнім часом надається різноманітнимінтерактивним формам
роботи, серед яких поширення набуває навчальна взаємодія учнів у парах,
мікрогрупах, групах, що здебільшого застосовуються під час пошуку
інформації, виконання практичних завдань, підготовки диспутів,
семінарів, різноманітних творчих завданнь.
Деякі методисти дослідили і запропонували наступні ознаки сучасного уроку зарубіжної літератури:
Дух творчого пошуку, залучення учнів до процесу навчання;
Научність;
Емоційність;
Раціональне використання методів и прийомів;
Використання інноваційнних технологій;
Використання специфіки іншомовного твору, який вивчається у перекладі;
Особистісна орієнтація на учнів.
Серед інноваційних технологій у сучасній школі набувають
поширення наступні: інтерактивне навчання, компаративне навчання,
комп'ютерне навчання.
Немає коментарів:
Дописати коментар